Nevyžádaná pošta a SPAM

Mluvíme-li o SPAMu či nevyžádané poště, máme většinou na mysli nevyžádané reklamní e-maily, které docházejí do e-mailové schránky. Tyto e-maily mohou mít různou podobu - od jednoduchých reklam, např. na viagru či jiné medikamenty, až po zprávy, které požadují po uživateli třeba zaslání peněz.
 

Jak mě Seznam chrání před nevyžádanou poštou?

Seznam.cz využívá ke klasifikaci pošty vlastní technologické řešení, které je neustále zlepšováno na základě zpětné vazby od uživatelů. Dle celé řady parametrů zpráv se snažíme odfiltrovat nevyžádanou poštu a zařadit ji do složky Spam, případně závadné zprávy vůbec nedoručit.
 

Ochrana proti SPAMu pomocí vlastních pravidel

Ve schránce si můžete nastavit vlastní pravidla pro řazení doručené pošty. Můžete např. blokovat příchod e-mailů z celých domén, blokovat emaily na základě slov v textu či předmětu zprávy a mnoho dalšího. Nastavení pravidel vaší emailové schránce naleznete v Nastavení v části Pravidla. Více informací o možnostech nastavení filtrů naleznete v naší nápovědě v sekci Nastavení > Pravidla.
 

Blokované adresy

Nejednodušším řešením pro blokaci doručování zpráv z konkrétních e-mailových adres je funkce Blokované adresy. Naleznete ji v e-mailové schráne v části Nastavení > Spam. Do seznamu blokovaných kontaktů se přidá každý odesílatel, jehož zprávu přesunete do složky Spam (ať už přes Označit jako spam nebo funkcí Přesunout).


Kontakty a důvěryhodné adresy

Pokud jsou přijímané zprávy automaticky systémem označovány jako nevyžádané, je možné si adresu odesílatele uložit do Kontaktů (je nutné uvést minimálně jméno, příjmení a e-mailovou adresu). Zprávy od odesílatelů, jejichž adresy máte uložené jako vlastní kontakty, pak již nebudou automaticky označovány za SPAM.

Pokud vám do složky Spam padají zprávy od odesílatele, kterého nechcete mít mezi svými kontakty, přesuňte alespoň jednu jeho zprávu ze Spamu do Doručené a odesílatel se přidá mezi tzv. Důvěryhodné adresy (ty najdete v Nastavení > Spam), jejichž zprávy opět směrujeme vždy do Doručené.

Přišel mi spam z mé vlastní adresy

Může se stát, že vám do e-mailové schránky dorazí zpráva, která má v poli Odesílatel vaši vlastní e-mailovou adresu. Jedná se o poměrně běžný druh podvodné zprávy, u které skutečný odesílatel pozměněním tzv. hlavičky zprávy dosadí adresu stejného odesílatele jako je adresa příjemce. Tímto krokem příjemcům znemožní jednoduše zprávy blokovat a pokouší se je donutit zprávu otevřít.

Zprávy ve skutečnosti nejsou pravděpodobně vůbec odeslány z vaší e-mailové schránky. Jsou odesílány z jiných, nejčastěji zahraničních, serverů. Obdržení takové zprávy nemusí tedy znamenat, že někdo zná vaše heslo. Odkud byla zpráva odeslána uvidíte v hlavičce zprávy. Bohužel může nastat situace, kdy tento spam útočník odešle i na další e-mailové adresy. V takovém případě vám po nějakou dobu mohou nazpět přicházet zprávy o nedoručení, tzv. Mailer Daemon, jako reakci na některé neexistující adresy příjemců. Jediným řešením je vyčkat až tato vlna zpráv pomine.

Chcete-li si být i přesto jisti, že je vaše schránka v bezpečí, můžete přistoupit ke změně hesla, nastavení údajů pro případ ztráty hesla či zapnutí dvoufázového ověřování při přihlášení.

Přišla mi výhružka s požadavkem na zaslání bitcoinů, co mám dělat?

Na popularitě získává, zejména v poslední době, tzv. bitcoin spam. V této zprávě se váš útočník snaží přesvědčit, že obdržel kompromitující materiál k vaší osobě a požaduje zaslání bitcoinů, jinak informaci zveřejní. Často je tímto "kompromitujícím" materiálem údajné video z webkamery, v další verzi takových zpráv se jedná o heslo do e-mailové schránky. Konkrétně heslo může být ve zprávě uvedeno a může dokonce souhlasit nebo jít o heslo, které jste použili jinde na internetu. Útočník ve skutečnosti heslo sám nezjistil a nemusí mít vůbec přístup do vaší e-mailové schránky. Nejčastěji to znamená, že jste měli stejné heslo v jiné službě na internetu, která prodělala bezpečnostní incident a heslo na ní bylo zjištěno. 

Dorazí-li vám taková zpráva, co nereagujte na ni a v neodesílejte bitcoiny na cílovou peněženku. Projděte si naše zásady bezpečnosti, zejména veškeré informace k bezpečnosti hesel, změňte své heslo na takové, které jste nikdy předtím nepoužili a odhlaste účet na všech zařízeních, kde je aktivní přihlášení.



Pomohl Vám tento článek? Ne

Kontaktujte nás