Strukturovaná data

Strukturovaná data jsou metadata, která pomáhají pochopit význam informací na nějaké webové stránce. Když se na webovou stránku podívá člověk, většinou hned ví, o čem stránka je a jaký význam informace na ní mají. Pokud se ale na stránku podívá stroj (například náš Seznambot), informace o významu mu často unikají. Díky strukturovaným datům mohou i stroje pochopit význam informací a tyto informace se poté mohou dále využít.

Typy strukturovaných dat

Existuje několik typů strukturovaných dat, které se od sebe liší zejména způsobem, jakým se zapisují do zdrojového kódu stránky. Dva základní typy jsou:

  • schema.org - jedná se o kolaborativní komunitní projekt, který má za cíl vytvářet, standardizovat a udržovat schémata pro vyplňování strukturovaných dat. Na stránce projektu lze najít konkrétní schémata pro konkrétní potřebu. Například, když chceme popsat produkt, událost, knihu nebo film.
  • Open Graph - tento standard byl poprvé zaveden Facebookem v roce 2010. Vyplněním OG tagů se stránka zapojí do „sociálního grafu internetu”. Ve Vyhledávání ho používáme zejména pro stahování obrázkových náhledů pro produkty, články či videa.

S oběma typy pracujeme i u nás v Seznamu. Bohužel momentálně neexistuje žádný vyloženě standardizovaný přístup ke strukturovaným datům, což vede k úskalím v rámci jejich zpracování. Oba typy sice poskytují šablony, dle kterých se strukturovaná data mají správně vyplňovat, ale už neexistuje žádná jistota, že je administrátoři webu opravdu správně vyplní.

Příklad použití schema.org

Příklad Schema.org

Příklad použití Open Graph

Příklad Open Graph

Jak je vidět z příkladů, Open Graph disponuje daleko menším počtem možností popisu filmu, než schema.org. Navíc lze přes Open Graph definovat jen jeden typ, zatímco jedna stránka může obsahovat více schema.org struktur.

Využití strukturovaných dat ve Vyhledávání

Strukturovaná data využíváme momentálně hlavně při tvorbě tzv. rozšířených snippetů.

Části klasického snippetu Části rozšířeného snippetu
Titulek Titulek
URL URL
Popisek Popisek
  Informace ze strukturovaných dat

Ukázka klasického snippetu

Klasický snippet

Ukázka rozšířeného snippetu

Rozšířený snippet

Ve Vyhledávání aktuálně rozlišujeme následující typy rozšířených snippetů:

  • Produktové – rozšířené o obrázek, cenu, hodnocení, skladovost, hodnocení e-shopu nebo jejich libovolnou kombinaci.
  • Videa - rozšířené o náhled, datum publikace a počet shlédnutí
  • Článkové - rozšířené o náhled a datum publikace

Ukázka produktových snippetů

Produktový snippet
Produktový snippet

Ukázka video snippetu

Video snippet

Ukázka článkového snippetu

Článkový snippet
Pomohl Vám tento článek? Ne

Kontaktujte nás