Časté dotazy

Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších dotazů na službu Email Profi. Než kontaktujete technickou podporu, zkuste se podívat, zda jsme již váš dotaz nezodpověděli.

„Administrátor vaší domény omezil funkčnost této stránky…"

V e-mailové schránce se objevuje chybové hlášení, jehož celé znění je: „Administrátor vaší domény omezil funkčnost této stránky. V tento okamžik není možné přijímat ani posílat zprávy, pouze číst již doručené.“ Jste-li běžným uživatelem schránky, budete muset kontaktovat správce domény, který ji do Email Profi registroval, který může funkčnost domény a schránek prověřit.

Možné příčiny:

 
  • MX záznamy nemíří na Seznam
  • DNS servery domény neodpovídají nebo odpovídají pomalu
  • Schránka není přiřazena pod doménu (tzv. nevlastní schránka)
  • Doména expirovala
Více k těmto situacím a jak je řešit si přečtěte v článku Administrátor vaší domény omezil funkčnost této stránky.

„Účet již existuje“ při přidání schránky

Hlášení se může objevit při pokusu o založení e-mailové schránky na doméně, a to včetně úplně první schránky, a proto může kdekoho překvapit.

Možné příčiny:
 
  • Existující schránka, alias či skupina
První řadě doporučujeme zkontrolovat ostatní schránky na doméně – zda se skutečně již v Email Profi nenachází schránka stejného názvu. Zkontrolujte rovněž aliasy a skupiny, protože existuje-li alias nebo skupina takového názvu, schránku již pojmenovat stejně nepůjde.
 
  • Nevlastní schránka
Další příčinou může být, že účet na Seznamu již opravdu existuje mimo rozhraní Email Profi. Stává se to zejména u e-mailových adres obecného charakteru (např. info@…), která byla v minulosti na Seznam registrována jako tzv. účet vlastní adresou přes klasickou registraci a pak využita na některé z řady služeb (např. pro reklamu, inzerci aj.).

Tyto účty můžete buď přiřadit pod doménu (je nutné znát heslo k účtu na Seznamu) a nebo odstranit ze Seznamu a vytvořit jako nové v Email Profi.
Jak takovou situacu řešit se dozvíte v článku Nevlastní schránky.

Z domény odchází spam

To, že se na internetu objevil spam s odesílatelem na vaší doméně, poznáte nejčastěji podle příchozích zpráv o nedoručení. Ty říkají, že z vaší schránky odešla zpráva, kterou se nepodařilo doručit, ač jste vy sami takové zprávy nikdy neodeslali a příjemce neznáte.

Jak postupovat:

 
  • Pokus o zabezpečení schránek (jen pokud zprávy reálně odcházejí z dané schránky)
  • Zabezpečení pomocí SPF (Sender Policy Framework)
  • Nastavení DMARC a sledování reportů o provozu na doméně
Více se dočtete v článku Z domény odchází spam, kde se snažíme vysvětlit, jak k situaci dochází a rozepisujeme možnosti řešení.

Změna NSSET či nameserverů na doméně u Seznamu

Někteří provozovatelé po vás mohou chtít pro aktivaci svých služeb na doméně změnu tzv. NSSET, případně nastavení svých nameserverů (DNS serverů). Musíme upozornit, že máte-li doménu u Seznamu (tj. Seznam je registrátorem domény), doména nemůže využívat jiné naše naše nameservery.

Registrace domén je především doplňkovou možností při zřizování služby Email Profi. Převod domén pod Seznam je určen pro uživatele, kteří chtějí spravovat svou doménu, včetně DNS, u nás. Po převodu domény k Seznamu tedy doména automaticky začne využívat i naše nameservery (DNS záznamy u stávajícího registrátora si můžete přenést během procesu převodu domény k nám).

Nemáte-li zájem o to, aby doména využívala nameservery Seznamu, ponechte doménu u jiného registrátora.
Pozor! Službu Email Profi a správu e-mailové pošty u Seznamu můžete i tak využívat, a to nasměrováním pošty na Seznam tzv. napojením domény.

 

Jak zprovoznit webovou stránku

Zakoupíte-li si u nás doménu, případně převedete-li k nám doménu, od té chvíle ji spravujete přes administraci Email Profi. Na tomto místě se upravují DNS záznamy, kterými na doméně „spouštíte služby“. DNS je prvotně systém pro překlad doménových jmen na IP adresy, ale obecně slouží i pro publikování dalších informacích o doméně. Až budete potřebovat jakoukoli online službu propojit s doménou, pravděpodobně to budete dělat právě prostřednictvím DNS.

A a AAAA záznamy

Slouží pro nasměrování domény na IP adresu. Pomocí nich řeknete, že kdo chce zobrazit obsah vaší domény, musí se spojit se serverem na dané IP, kde je obsah webu uložen (tzn. hostingová společnost). Ta podle doménového jména najde a vrátí zpět obsah webu, který se uživateli zobrazí v prohlížeči.

CNAME

Slouží jako „alias“. Klientovi říká, že doména, na kterou chce přistoupit, nemá sama DNS záznamy, ale pro vyřízení požadavku se mají využít záznamy jiné domény (kterou do CNAME specifikujeme). V praxi se používá pro nasměrování www varianty adresy webu (www.vesela-domena.cz) na variantu bez www (vesela-domena.cz). Technicky vzato jde jinak o dvě různé domény, které mohou mít zcela odlišný obsah, ale standardem na internetu je, že doména s i bez www vede na ten samý web.

Další použití DNS jsme popsali v článku Typy DNS záznamů.


Nechodí mi PIN k převodu domény nebo jiná oznámení e-mailem

Osobám, které jsou v databázi CZ.NIC uvedené jako Držitel, Administrativní kontakt a Technický kontakt, mohou přicházet provozní e-maily k této doméně. Jedním z nich, které je důležité pro každého majitele domény, je upozornění na blížící se expiraci a potřebu zaplatit prodloužení domény.

Měníte-li svého registrátora, v jednom z kroků se na e-mailovou adresu držitele domény odesílá PIN pro převod (AUTHINFO). Ten zadáváte u nového registrátora pro dokončení převodu. Pokud vám tento PIN nepřichází, zkontrolujte si, jakou e-mailovou adresu máte u domény vyplněnou.

Upozorňujeme, že kontakty v databázi CZ.NIC nemají nic společného s účtem správce domény v Email Profi. Může jít o zcela odlišné e-mailové adresy. Pokud je vaše doména u Seznamu, e-mailovou adresu držitele domény zjistíte po přihlášení účtem správce v administraci, v sekci Osobní údaje.


Domain forwarding – přesměrování domény

Služba Email Profi nenabízí funkci domain forwarding, která by automaticky přesměrovala doménu na jiné doménové jméno.

Pokusy o přesměrování pomocí DNS, například přes CNAME záznam, mohou fungovat, ale zpravidla jen částečně. Nasměrování přes CNAME způsobí nekonzistenci SSL ceritifkátů, tedy návštěvník sice může být přesměrován, ale cílová stránka nebude zabezpečena pomocí HTTPS (leda by byl její certifikát vydán i pro zdrojovou doménu).

Potřebujete-li přesměrovat doménu, jejíž registrátorem je Seznam, bude k ní třeba zakoupit webový prostor (hosting) a doménu na něj nasměrovat. Na hostingu pak můžete využít některou z konvenčních metod přesměrování – redirect v .htaccess nebo v souboru index.html (tagem Meta Refresh nebo PHP skriptem). Mějte na paměti, že při těchto způsobech přesměrování návštěvník změnu z jedné domény na druhou uvidí v adresním řádku.

Poslední možností je využít některé ze specializovaných služeb pro domain forwarding – princip je ten, že na službu přes DNS nasměrujete doménu a služba zajišťuje přesměrování HTTP požadavků z domény tam, kam si nastavíte. Zvážit rovněž můžete přechod k jinému registrátorovi, který sám službu přímo nabízí.


Jal probíhá expirace domény

Doménu, kterou vlastníte, je třeba za poplatek prodlužovat. Platba se provádí ročně, případně můžete najednou zakoupit doménu na delší dobu – až 10 let. Zapomenete-li doménu za poplatek prodloužit a nebo se rozhodnete, že ji nadále nebudete využívat a nezaplatíte, nebude zrušena okamžitě následující den.

Průběh expirace domény:
  1. Dnem expirace (lze dohledat ve WHOIS u správce CZ.NIC) doménové jméno vstupuje do tzv. ochranné lhůry na dobu 60 dní.
  2. Jestliže nedojde během prvních 30 dní ochranné lhůty k prodloužení platnosti domény, správce CZ.NIC ukončuje delegaci domény (fakticky tím doména přestává fungovat, a to i při pokusu o změnu jakýchkoli údajů domény nebo nameserverů).
  3. Není-li během dalších 30 dnů prostřednictvím registrátora zaplaceno prodloužení domény, posledního dne ochranné lhůty je doménové jméno ukončeno a bude umožněna jeho registrace dalším zájemcem.
Další podmínky najdete sepsané na webových stránkách správce národní domény CZ.NIC.

Pokud jste zaregistrovali doménu s chybou, případně jste se rozmysleli a rádi byste doménu zrušili, doporučujeme doméně odstranit DNS záznamy a tím zrušit její nasměrování na služby. Posléze stačí doménu nechat expirovat, tj. neprodlužovat.

Jak ukončit Email Profi

Přihlaste se do administrace Email Profi příslušným administrátorským účtem (@seznam.cz, @email.cz nebo @post.cz), klikněte na doménové jméno. V menu zvolte Nastavení a pokračujte přes možnost Odstranění domény.

Pozor! Z důvodů popsaných v odstavci Jak zruším doménu? upozorňujeme, že tento postup je platný pouze pro domény napojené do služby Email Profi. Domény, jejíž registrátorem je Seznam, převeďte k jinému registrátorovi.


Pomohl Vám tento článek? Ne

Kontaktujte nás