Informace pro webmastery

Rozcestník

Indexace a robot

Obrázkový robot Seznamu se identifikuje stejně jako vyhledávací robot, tedy touto HTTP hlavičkou:

Mozilla/5.0 (compatible; SeznamBot/4.0-RC1; +http://napoveda.seznam.cz/seznambot-intro/)

Všechny webové stránky, o kterých má nějaké informace, prochází podle určitého algoritmu. Přitom pořizuje zmenšené náhledy obrázků a zjišťuje jejich základní vlastnosti pro indexaci. Protože je ale objem dat na internetu veliký a obrázků hodně, indexuje některé obrázky se zpožděním a některé nemusí zaindexovat vůbec.

Pokud potřebujete zakázat nebo naopak povolit obrázkovému robotu navštívit některé své stránky, můžete tak učinit pomocí souboru robots.txt.

Ověřit, které obrázky z domény jsou již zaindexované, lze pomocí operátoru site:.

Příklad použití operátoru site:

site:seznam.cz - zobrazí zaindexované obrázky z domény seznam.cz

Řazení výsledků vyhledávání

Algoritmus řazení výsledků podléhá častým změnám a skládá se z několika desítek signálů, pravidel a množin. Jde o složitý automatizovaný proces, do kterého nelze v jednotlivých případech manuálně zasahovat.

Optimalizace

Pro bezproblémovou indexaci obrázků doporučujeme dodržovat následující pravidla:

  • na nové stránky s obrázky musí vést alespoň jeden odkaz umístěný na již zaindexovaných stránkách.
  • obrázkové soubory pojmenovávejte informativně a dejte jim hezkou čitelnou adresu.
  • obrázky vkládejte do textu, který s obrázkem souvisí.
  • na obrázky odkazujte z textu, který s obrázkem souvisí.
  • do každého img elementu vkládejte také atribut alt="..." s textovým popisem obrázku.
  • dodržujte základní pravidla optimalizace.

Bohužel nemůžeme zaručit, že náš robot bude indexovat všechny obrázky. Pokud vaše obrázky nejsou indexovány, je potřeba lépe optimalizovat obrázky i webové stránky, na kterých se nachází. Manuální zásahy do práce robota neprovádíme.

Příklad čitelné adresy obrázku

www.super.cz/karel-iv-navstivil-prahu.jpg

Obrázky ze strukturovaných dat

V části nápovědy věnované fulltextovému vyhledávání si můžete ověřit jaké typy strukturovaných dat aktuálně robot zpracovává. Pro většinu uvedených typů se snaží získat odkazy za účelem vytvoření náhledového obrázku. Právě takové odkazy se zároveň použijí jako zdroj obrázků pro vyhledávání v obrázcích. Klikem na tlačítko Přejít na web pod obrázkem se pak uživatel dostane na původní dokument, v jehož strukturovaných datech byl odkaz na obrázek nalezen.

 

Odkazy nalezené ve strukturovaných datech mají obecně vyšší váhu než obrázkové odkazy nalezené náhodně v obsahu dokumentu. Pro dosažení nejlepších výsledků platí:

  • Použijte data typu ImageObject s dodatečnými položkami description či caption, width a height popisujícími obsah a rozměry obrázku, případně jejich OG alternativy.
  • Použijte obrázky reprezentativní k obsahu stránky, nikoli loga, emotikony apod.
  • Zejména u produktů by měly být použity vhodné obrázky.
  • Použijte typ strukturovaných dat odpovídající obsahu stránky pro přesnější zařazení dokumentu a vykreslení výsledků. Např. dokument v e-shopu nabízející k prodeji mobilní telefon (Product) vs. recenze daného zařízení (Review).

Kromě obrázků samotných mohou být použity i vybrané položky strukturovaných dat k doplnění náhledů ve výsledcích, proto je dobré mít strukturovaná data pokud možno vyplněná pro správný typ s kompletními položkami.

Did you find this article helpful? No

Contact Us