Hodnocení a recenze

Hodnocení obchodu

Po registraci obchodu na Zboží.cz se automaticky vytvoří detail e-shopu, ve kterém mají zákazníci příležitost uvést, jak byli s nákupem na e-shopu spokojeni (pozn.: záznam zaniká až po třech letech od vyřazení obchodu ze Zboží.cz). Zákazníci hodnotí nejen celkovou spokojenost s nákupem, ale také servis a zejména to, jestli jsou v konkrétním obchodě ochotni nakoupit znovu. Provozovatelé tak získávají zpětnou vazbu o tom, na které části servisu by měli zapracovat.

Hodnocení internetových obchodů také slouží jako vodítko pro potenciální zákazníky, kteří si chtějí e-shop vybrat podle důvěryhodnosti. Cílem je mimo jiné upozornit na případné nekalé praktiky obchodů při dodávání zboží a vyřizování reklamací.

Názory uživatelů se zobrazují po rozkliknutí v detailu produktu, u samostatných nabídek je jen celkové hodnocení.

Zobrazení hodnocení obchodu

Detail produktu

Zobrazení hodnocení e-shopu u nabídky v manuálním produktu

U každého hodnocení je graficky odlišeno, jestli ho napsal ověřený zákazník nebo jen zákazník, který byl přihlášený pod účtem Seznamu.

Ověřený zákazník

Hodnocení od ověřeného zákazníka

Takzvaný „Ověřený zákazník“ je uživatel, u kterého s jistotou víme, že na e-shopu skutečně objednal. Tuto informaci nám předává e-shop pomocí konverzního kódu umístěného na stránce potvrzující objednávku. Tomuto uživateli zašleme výzvu k ohodnocení obchodu na Zboží.cz. Tento uživatel může ohodnotit e-shop pouze jednou, a to po každé objednávce. Po žádosti o odstranění recenze nelze zaslat nový formulář.

výzva k ohodnocení e-shopu

Registrovaný uživatel Seznam.cz

Zobrazení hodnocení od přihlášeného zákazníka

Uživatel, který se na službu Zboží.cz přihlásil prostřednictvím uživatelského účtu Seznam.cz, je „Registrovaným zákazníkem“ a může obchod hodnotit jen jednou na základě objednávky a zaslaného formuláře.

Formulář k ohodnocení

Formulář pro přidání hodnocení je velmi jednoduchý. Cílem je, aby dotazník vyplnilo co nejvíc nakupujících. Popisovat zkušenosti mohou buď pod svým jménem, nebo i anonymně. V případě anonymního hodnocení není zobrazené číslo objednávky. Doporučujeme e-shopu na udělené recenze reagovat skrze Administraci Zboží.cz.

V recenzích není povoleno zmiňovat konkurenční srovnávače cen nebo nepodložená tvrzení, že se jedná o zboží jiného prodejce. Takové recenze budou zamítnuty.

Formulář hodnocení e-shopu

Formulář pro ohodnocení e-shopu je stejný jak pro ověřené zákazníky, tak i pro registrované uživatele. V případě, že e-shop na toto hodnocení reagoval v době 24 hodin, tak tuto recenzi nelze měnit nebo odstranit.

Do 24 hodin od přidání hodnocení ho může uživatel ještě upravit nebo smazat.

Vaše nově přidané hodnocení
Skrze tři tečky vpravo je možné hodnocení do 24 hodin upravit nebo smazat (pokud na něj e-shop nestihl zareagovat)

Reakce obchodu na hodnocení

Zboží.cz na novou recenzi nijak neupozorňuje. Doporučujeme proto pravidelně sledovat, jestli vašemu obchodu nepřibylo nové hodnocení. E-shopy mohou na recenze reagovat v administračním rozhraní (jednou je okomentovat, hodnocení zákazníka však nemohou smazat). Automaticky stahovat své hodnocení můžete pouze prostřednictvím API.

Zobrazené hodnocení v administraci Zboží.cz

Čísla objednávek zobrazujeme pouze u objednávek e-shopů, které mají nasazen standardní konverzní kód a pokud hodnocení není uděleno od ověřeného anonymního zákazníka.

Právo reagovat na hodnocení má vlastník účtu a správce. Reakce obchodu se následně zobrazí v detailu obchodu pod recenzí.

Hodnocení zákazníka s reakcí obchodu

Jak získat více hodnocení

Výpočet hodnocení a pravidla

Celkové hodnocení (tzv. skóre) obchodu představuje poměr mezi spokojenými a nespokojenými zákazníky. Pokud bude například devět z deseti lidí s nákupem spokojených, bude výsledné hodnocení e-shopu 90 %. Skóre se zobrazuje až po zadání alespoň čtyř hodnocení a počítá se za celou dobu od prvního přidaného názoru.

Pro zajištění kvality hodnocení na Zboží.cz si vyhrazujeme právo smazat recenzi, pokud jakýmkoliv způsobem porušuje zákony ČR nebo je v rozporu s dobrými mravy. Stejně tak si ponecháváme právo odstranit takové hodnocení, u kterého panuje podezření na nekalé praktiky v rámci úmyslného poškozování konkurence nebo vlastního zvýhodňování.

Získání hodnocení

Pokud chce mít obchod co nejlepší skóre, doporučujeme podpořit sběr recenzí. Čím víc jich obchod má, tím bude celkové hodnocení obchodu na Zboží.cz objektivnější. Větší množství recenzí může také přimět potenciálního zákazníka, aby se rozhodl nakoupit právě ve vašem obchodě.

Proto doporučujeme mít nasazený standardní konverzní měření. Zajistíte tak zapojení Zboží.cz do sběru hodnocení u zákazníků, kteří u vás nakoupili. Po uskutečnění objednávky budeme zákazníka e-mailem kontaktovat s výzvou o hodnocení vašeho e-shopu.

Nasazením standardního měření konverzí si zajistíte více kladných hodnocení. Ze zkušeností víme, že ohodnotit e-shop ze své vůle přijdou primárně ti zákazníci, kteří s nákupem nebyli spokojeni.

Ikonky na web

Doporučujeme také umístit na stránky e-shopu ikonky, které zákazníky odkážou do detailu obchodu na Zboží.cz.

K čemu jsou ikonky užitečné?

  • Pomohou nasbírat více hodnocení na Zboží.cz. Čím víc doporučení váš obchod má, tím spíš se lidé rozhodnou nakoupit právě u vás.
  • Ukážete, že spolupracujete s důležitým partnerem v oboru.

Ikonky najdete v administraci Zboží.cz v záložce „Hodnocení“ – „Ikonky pro hodnocení“ a jednoduše je vložíte na svůj web. Nebo si je můžete všechny stáhnout v ZIP. V administraci najdete připravené HTML kódy s odkazem přímo na hodnocení vašeho e-shopu na Zboží.cz.

ikonky na web

Hodnocení produktu

Kromě e-shopů mohou zákazníci na Zboží.cz vyjadřovat také svoji spokojenost se zakoupenými výrobky. Čím víc má produkt zákaznických recenzí, tím spíš přesvědčí potenciální zákazníky, aby se rozhodli k jeho nákupu. I tady se rozlišuje, jestli hodnocení přidal ověřený zákazník nebo jen přihlášený uživatel.

Ověřený nákup

Hodnocení od ověřeného nakupujícího

Recenzi označenou jako „ověřený nákup” napsal zákazník, který si produkt objednal v e-shopu, který daný výrobek nabízel. Po 30 dnech od nákupu mu zašleme e-mailem výzvu k hodnocení produktu. Podmínkou tohoto sběru recenzí je nasazený standardní konverzní kód a odsouhlasená dohoda o zpracování osobních údajů.

Registrovaný uživatel Seznamu

Hodnocení od přihlášeného uživatele Seznam.cz

Návštěvníci můžou u každé recenze produktu hodnotit, jestli jim přišla užitečná. Na stránce se nejvýše zobrazují nejpřínosnější názory.

Formulář hodnocení produktu

Hodnotící formulář je jednoduchý. Cílem je, aby ho vyplnilo co nejvíce uživatelů.

Formulář k hodnocení produktu

Informační povinnost

V případě, že aktivně sbíráte recenze od svých zákazníků, je potřeba splnit informační povinnost dle zákona. Doporučujeme proto do vašich obchodních podmínek vložit níže uvedenou textaci.

Na základě zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vám můžeme jako našemu zákazníkovi zasílat marketingová sdělení týkající se našich služeb či informací o naší společnosti. Součástí toho mohou být i emailové dotazníky spokojenosti s nákupem u nás, k jejich rozesílce využíváme službu Hodnocení Zboží.cz, které předáme Váš email a informace o konkrétním nákupu. Proti zasílání emailových dotazníků prostřednictvím služby Zboží.cz můžete kdykoliv vyjádřit námitku, buď přímo v nákupním košíku nebo kliknutím na odkaz v doručeném emailu s dotazníkem.

Nejčastější dotazy

Celkové hodnocení (tzv. skóre) obchodu je počítáno jako celkový průměr ze všech uživatelských hodnocení a zobrazuje se formou hvězdiček v počtu 1 – 5 v rámci výpisu nabídek. Podrobný výpis jednotlivých uživatelských hodnocení se zobrazí po rozkliknutí hvězdiček u daného e-shopu. Skóre obchodu se zobrazuje po získání alespoň 4 hodnocení.

Větší počet hodnocení zajistíte nasazením standardního měření konverzí. Po uskutečnění nákupu zákazníka oslovíme s výzvou k ohodnocení e-shopu. Stačí nám do konverzního kódu uvést jeho e-mail.

Druhou možností je nasazení „ikonek Zboží.cz“ na váš web.

Do obchodních podmínek doporučujeme vložit níže uvedenou textaci.

Na základě zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vám můžeme jako našemu zákazníkovi zasílat marketingová sdělení týkající se našich služeb či informací o naší společnosti. Součástí toho mohou být i emailové dotazníky spokojenosti s nákupem u nás, k jejich rozesílce využíváme službu Hodnocení Zboží.cz, které předáme Váš email a informace o konkrétním nákupu. Proti zasílání emailových dotazníků prostřednictvím služby Zboží.cz můžete kdykoliv vyjádřit námitku, buď přímo v nákupním košíku nebo kliknutím na odkaz v doručeném emailu s dotazníkem.

Mazání recenzí je výhradně v kompetenci provozovatele služby Zboží.cz. Pokud recenze neodporují dobrým mravům, zásadně je nemažeme.

Správce daného obchodu má možnost na recenze reagovat v administračním rozhraní Zboží.cz v záložce „Hodnocení“.

Zaslaný standardní konverzní kód neobsahuje data, na základě kterých bychom mohli oslovit zákazníka k hodnocení daného e-shopu. Hodnocení může udělit kterýkoli zákazník bez ohledu na to, zda skutečně na e-shopu nakoupil. Doporučujeme využít naplno standardního měřícího kódu a zasílat i doporučené informace.

Potřebujete další pomoc?

Pokud si stále nevíte rady, obraťte se na naše konzultanty.